כתבתי בעבר על כתיבת שירים מקוריים בטיפול במוסיקה. החלק המשלים או ההפוך (תלוי כיצד מסתכלים) הוא שימוש בשירים קיימים והחייאתם מחדש, עם הטאץ' האישי שלנו.
גרסת כיסוי, Cover, הנה ביצוע מחודש של שיר של אמן אחד על ידי אמן אחר, לרוב בסגנון מוסיקלי שונה, תוך מתן ביטוי לפרשנות שמביא איתו המבצע החדש. הכותבים המקוריים וחברות ההפצה שמחים על כך, זוהי דרך נוספת עבורם להכנסה מחומרים קיימים כבר. זה גם עובד טוב על הקהל, שכבר מכיר את השיר ומשמש, לכן, כמקדם מכירות מצוין. בקיצור סוג של מחזור:)
יש כמובן אינספור דוגמאות לגרסאות כיסוי ופעמים רבות גרסת הכיסוי מצליחה אף יותר מהמקור. למשל Hound Dog הידוע של אלוויס פרסלי הוא למעשה גרסת כיסוי לשיר שנכתב במקור לביג מאמא ת'ורנטון, שהקליטה אותו כבר ב 1952.
***המקור***
***גרסת הכיסוי***
עפ"י העיתון independent השיר עם גרסאות הכיסוי הרבות ביותר (131 גרסאות!!) הוא אלינור ריגבי, Eleanor Rigby, ומיד אחריו yesterday. שניהם של הביטלס!
מי מסתתר מאחורי המסכה?
אחת הטכניקות הטיפוליות בתרפיה במוסיקה הנה שימוש בשיר קיים. אם תרצו – "גרסת כיסוי פסיכותרפיסטית". המטופל בוחר שיר קיים, שלא הוא כתב אותו אלא אדם אחר, במקום אחר ובזמן אחר. הוא יכול לבצע אותו בליווי המטפל (המנגן בפסנתר או גיטרה לדוגמה) או לבדו וכך לבטא תכנים, רגשות, ותחושות מעולמו הפנימי. הביטוי הווקלי שנותן המטופל לשיר מחייה את השיר מחדש, אך הפעם ביחס לעולמו הפנימי. הוא מהדהד את כאביו, תקוותיו, תפילותיו ועוד. בעזרת המטפל, שמתאים את הליווי לצורך הספציפי של המטופל באותו הרגע, מתאפשרת התבוננות בתכנים הפנים-נפשיים באופן גלוי ומוחשי יותר.
ניתן לחשוב על גרסת כיסוי בטיפול כמו על מסכה – אני עוטה עלי פנים/שיר של מישהו אחר, לוקח משהו ממנו, מהייצוג שלו. ובו זמנית ברור לכולם שמתחת למסכה/לגרסת הכיסוי – יש אותי.
גרסת כיסוי לשיר יכולה להתקיים גם בקבוצה טיפולית. הביצוע החדש, בסגנון המתאים לחברי הקבוצה, מחבר בין חבריה ויוצר תחושת שייכות המאפשרת לחברי הקבוצה להיפתח ולשתף בחומרים אישיים שלהם.
בעידן של רילאטי'ס מוסיקליים המציף אותנו גרסאות כיסוי הן ה-דבר. פעמים רבות המאזינים הצעירים טועים וחושבים שגרסת הכיסוי היא המקור של השיר! התהליך הפסיכותרפויטי שמתבצע סביב "גרסת כיסוי" בקליניקה הנו איטי מאד, מוגן ומדוייק (כמתואר למעלה). בריאליטי'ס אנו עדים לתהליך מזורז ופומבי אך אל לנו להקל בו! הנה דוגמה לגרסת כיסוי (רוני פרי ל"Space Oddity") המפעילה את השופט (אביב גפן, בתכנית דה וויס) ונוגעת בו כמו שרק מוסיקה יכולה.
"Here am I sitting in a fit can
Far abouve the moon
Planet earth is blue, and there's nothing I can do……"
אז בפעם הבאה שאתם מאזינים לשיר שהוא למעשה גרסת כיסוי נסו לחשוב איזה ביצוע אתם מעדיפים ולמה? ואיך היתה נשמעת גרסת הכיסוי שלכם לשיר הזה?
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
להיפגש עם הצלילים, דורית אמיר, 1999 "Hound Dog", ג'רי ליבר ומייק סטולר, 1952 Space Oddity, דיוויד בואי, 1969