
תרפיה במוסיקה
תרפיה במוסיקה הוא מקצוע טיפולי פרא-רפואי, המשתמש במוסיקה כדי לענות על צרכים פיזיים, רגשיים, קוגנטיביים וחברתיים של מטופלים בכל הגילאים. זהו אחד מסוגי התרפיה בהבעה ויצירה וכזה, הוא מציב במרכז הטיפול את היצירה האנושית ככח מרפא, מפתח ומאזן של הנפש. התהליך והחשיבה היצירתית עומדים במרכז הטיפול במוסיקה ועל כן לא נדרש כשרון או נסיון מוסיקלי -אמנותי כלשהו. הטיפול מתקיים בשיחה או ביצירה, בהתאם לרצון וליכולת המטופל. בטיפול במוסיקה נעשה שימוש בכלי נגינה מגוונים, ביצירת מוסיקה, כתיבת שירים ובהאזנה למוסיקה. תהליך היצירה של הצלילים מאפשר ביטוי רגשי רחב למי שהערוץ המילולי פחות נוח ומתאים עבורו ומביא, בין היתר, לתחושת רוגע, שיפור הערכה העצמית, שיפור בתחושת השליטה, ויסות ועוד.
למי מיועד הטיפול במוסיקה:
• מטופלים עם אבחון ADD/ADHD
• מטופלים עם אבחון ASD
• מטופלים המתמודדים עם משברי חיים
• מטופלים עם עיכוב התפתחותי
• מטופלים עם קשיים רגשיים: חרדות, התקפי זעם, בטחון עצמי נמוך ועוד.

במה שונה טיפול במוסיקה מלימוד מוסיקה?
בטיפול במוסיקה המטרות הן מוסיקליות ולא מוסיקליות ונקבעות ע"י מטפל מוסמך במוסיקה. המטרות יכולות להיות בתחום הרגשי-נפשי, התחום החברתי, תחום שפתי- תקשורתי, תחום מוטורי או תחום קוגנטיבי. ההבדל לעומת טיפולים אחרים (למשל קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק, פסיכולוג) הוא בהתערבויות המוסיקליות המתבצעות ע"י מטפל מוסמך.
בלימוד המוסיקה לעומת זאת, (בין אם זה בשיעורי ריתמוסיקה, נגינה, מקהלה, תזמורת או להקה) מלמדים את עקרונות המוסיקה, נגינה, שירה או תאוריה באמצעות מורה למוסיקה. הטיפול במוסיקה מקדם צמיחה והתפתחות של יכולות חברתיות, ביטוי עצמי, מיומנויות מוטוריות, יכולות אקדמיות ועוד. הטיפול נעשה בתאום עם מטפלים נוספים באם יש וגורמים רלוונטים בביה"ס.
הטיפול במוסיקה הנו מכוון מטרה-אישית לכל מטופל. המטרות הטיפוליות שבות ונבדקות במהלך הזמן ומתעדכנות במידת הצורך. שלא כמו בחינוך מוסיקלי, המונחה לפי תכנית לימוד כיתתית/חוגית שנתית קבועה מראש.